lørdag 24. april 2010

Skrivestund

Heisan!
Så langt vil jeg takke jeg for alle gode innspill på min mail. her ba jeg om innspill på hva som fungerer av trommeZbøker, og hva du savner. Innspillene viser at folk har udekkede behov for materiell i undervisning av trommesett.

Ønskeliste:
- Elevene bruker aktivt interaktive medier som YouTube og Wikipedia.
- Målgruppen har behov for både syntetisk og organisk metodetilnæming (Chaffee/fatback - kontra - gode drumalong).
- Komposisjon og forståelse for sammensetning/funksjon av trommeZrytmene.
- Motoriske øvelser for koordinasjon på nybegynneres nivå.
- Klangøvelser. Hvordan bli kjent med instrumentet trommesett gjennom klang.
- Rammearr/formforståelse.
- Lytting - og en konkret dialogmetodikk for dette.
- Presenter elevene for kjente Norske trommeslagere som Kim Ofstad, Per Hillestad, Torstein Loftshus og Hellhammer.
- Produser og gjør bruk av video, gjerne på trommer.no. Som støttemateriell.
- Lærere trenger også metodisk kunnskap. Hvordan undervise elever med ADHD? Hvordan undervise en med dårlig rytmefølelse? Hvordan motivere til teknikkjobbing?
- Man savner gruppeøvelser for hele slagverkgruppa rundt trommesettet.

I det heletatt er det mange gode innspill, som jeg nå tar med meg inn i denne undervisningsfrie uka. Den uka blir delt mellom Zskog (langsted/studio på Setskog i Aurskog Hørland) og studioet i Oslo. Målet er å få noen konkrete retninger og ståsteder. Som utgangspunkt for videre jobbing.

I tillegg til innsanking og undervisning har jeg gjort noe spennende siden sist: Jeg har analysert meg igjennom nybegynnerbøker for bass, gitar og piano. Ved å analysere dette materialet ser jeg tydeligere grunnlaget for de musikerne våre elever skal spille sammen med. En harmonisering inn mot disse instrumentenes problemstillinger vil gjøre en elev fra trommeZboken mer funksjonell. Grunnleggende musikalsk forståelse for bassistens lengde på tonene kan gjøre grooven MYYYYE bedre.

OSB! Dette er velkjente problemstillinger fra Virvel 1 (press og sprettslag), samt Tremolo 1 og lengden på pauketonene. Her kan det gjøres spennende ensambleøvelser med pauker som bassinstrument. Vi får se hvordan den ballen kan lande

Men kjøre leser - send meg mer innspill. Jeg vil særlig vite HVA du bruker, og HORFOR dette fungerer :-)

God uke!

Slående hilsen
Lage

onsdag 7. april 2010

TrommeZ bok til Virvel og Tremolo 1

Etter 5 år med Virvel 1, og en kjempe god mottagelse av Tremolo for pauker og melodisk, er jeg nå igang med TrommeZ.

Jeg er til daglig hovedlærer i slagverk på NISS og har 25 år bak meg med undervisning på alle nivåer. Men jeg vil ha innspill fra dere:

Hva bruker dere?
Hvorfor bruker dere dette?
Hva savner dere?
Hva motiverer elevene til å øve?
Hva med samspill perkusjon/trommer?
Hvordan få en velfungerende trommesettspiller til korpset?
Hvilke stilarter vil du ha med?

Boken blir en ELEVBOK og en TRENERBOK med fokus på de som jobber og lærer i kulturskole og korps. Altså: de som har en lærer. Boken vil følge noteprogresjonen til Virvel 1. På den måten kan elever i Virvel 1 og Tremolo 1 lese notene i TrommeZ.

Jeg vil gjerne ha innspill fra dere som jobber som nybegynner lærere i trommesett. Alt dere har å komme med er av relevanse for at jeg kan være sikker på at bokens innhold blir akkurat den samlingen av materiell DU og ELEVEN din trenger til opplæring på trommesett.

Du kan svare på denne siden, eller sende meg en mail direkte på lage@trommer.no.

Musikalsk hilsen
Lage