tirsdag 18. mai 2010

Fem dager i Riga

Å sitte i Riga - en helt ny by for meg - gjør at Norge og vanlige tanker blir litt fjernere. Jeg har fått anledning til å lese igjennom flere andre trommebøker, surfe på nettet etter løsninger og vinklinger på nybegynneropplæring.

Det er rett og slett utfordrende å tenke som en nybegynner. Derfor har jeg gått igjennom nybegynnerbøker på instrumenter jeg IKKE kjenner. Jeg kan nå litt mer om munnspill og ukulele. Men jeg savner de gode sangene å spille disse instrumentene sammen med på CD. Jeg savner enkle tekniske øvelser, men som gir mening i sammenhengen. One note samba eller C-jam blues...skjønenr hva jeg mener!?!?

Og når det er sagt: Ikke en eneste trommebok tar opp temaet form. Noen få er innom periodefølelse, men INGEN av lærerbøkene - på NOEN av instrumentene - snakker om FORM. Ikke en gang gitar og bassbøker snakker om dette. Ord som Intro, Vers, Refreng, Solo, Mellomspill, Outro er unnlatt. Dette er jo så viktig!!! Hvordan man orientere seg på trommesettet gjennom et arrangement. Dynamisk, musikalsk, orkestrering, tekstlig, tematisk...you name it.

Det er heller ingen trommebøker som viser hvordan man skaper 2, 4 og 8-takts fraser. Når vi trommeslagere synger rytmer i dusjen er det sjelden 2 slag, men som oftest 2 eller 4 takter. Bare prøv...jeg kan nesten vedde med deg: og vinne. Det er 2 og 4 takter vi synger. Og det er det samme som en frase. Frasering er en sammenbindende måte å spille en rytme som varer i 2 eller flere takter. Som eksempel: En nybegynner spiller note for note. Etter en liten stund spiller han disse notene i et jevnt tempo. Etter et års tid klarer han å spille to pulsslag om gangen, kanskje en hel takt. Så slutter han å spille fordi det er så kjedelig. De flinke lærer seg 2 takters frasering og ender opp i et band - spiller ute og har en hobby for resten av livet...hm: dette må man lære elevene.

Neste tema er: orkestrering. Og re-orkestrering. Ingen bøker snakker om orkestrering for trommesett. Det er heller ingen bøker som snakker om fargelegging. alle bøkene snakker om å spille i jevnt tempo. Hva med klang i cymbaler og rolls på TT mens tempo er rubato og svevende!?! Eller kunsten å spille med hender og fingre på en skarptromme uten seider!?!

Det er heller ingen bøker som snakker om det melodiske i trommegroovene. Hvordan de er "connected to the rhythm of the bass, melody or rhythmarrangement". jeg har skisset noen idder for dette. Det må testes ut på målgruppen...spennende!

Vel - slikt er inspirerende, men det må settes inn i en metodisk progresjon. Og det tar mer tid enn jeg hadde trodd. Jeg har landet noen skisser på layout, men skal prøve dette ut med elever de kommende ukene.

Så etter pinse vil det være noen konkrete eksempler som skal testes ut på 10 studenter gjennom en hektsik periode på 4 uker.

Konklusjon fra Riga
Jeg er blitt smartere og mer bevisst på hvor dette kan gå. Som en god venn sa: Ingen nye dører, men vinduslemmer som sto og slamret i vinden er nå enten lukket eller åpnet på ordentlig. Disse dagene i Riga har ført til noen konkrete løsninger. Har blant annet laget ferdig de mer syntetiske innfallsvinklene på tromming. Øvelser for de trommeslagerne som vil lære seg ALLE koordinasjonsmulighetene innen for et rytmetema. Disse folkene skal også få sine øvelser. Men samtidig har jeg lagd noen etyder/låter (basert på øvelser i Virvel 1). Disse etydene har fått forøvelser (3 til 6 forskjellige patterns) som disse etydene består av. Og til slutt har jeg systematisert stilarter. bygd dem opp metodisk i forhold til progresjon, samt vist hvordan man fraserer dem. Det skal lages eksempler på formstrukturen innen sjangeren, og drum-along-sangene skal være konkrete og riktige i forhold til dette.

Jeg reiser hjem igjen med masser jobb ugjort, men masser av tanker oppgjort :-)

Nå er perioden fremover fylt opp med konserter, spilling, skriving og produksjon studio. Det blir hardkjør frem til 18 juni og presentasjon av TrommeZ 1 på NM i skolekorps i Larvik og Stavanger.

På gjenblogg!

Lage :-)