torsdag 26. desember 2013

"Lie To Me"


Serien Løgner er nå tilgjenglig på Netflix og jeg har latt meg fasinere av filmens hovedtema: sant eller usant?

Hele serien er basert på arbeidet til Dr. Paul Ekman som i flere tiår har forsket og funnet frem til ansiktsanalyse. Han hevder at sine analyser er uavhengig av kultur og språk. Dette er universale reaksjoner på hva personen mener om det han snakker om, elelr reagerer på.

Gjennom hele serien opplever vi stadige nye metoder for å aktivisere reaksjoner hos de personene som er mistenkte eller aktuelle i seriens ulike problemstillinger. Og det er ikke få varianter. Alt fra adoptivbarn som vil finne sannheten om sine foreldre, til terrorgrupperinger i NY, eller soldater med etterreaksjoner fra Irak, men med skjulte politiske dimensjoner som gjøre det hele aktuelt og spennende.

21-årshundrets ferdigheter


Det ble satt ned et ganske omfattende prosjekt i 2009 som heter ACC21s - Assessments & Teaching of 21 Century Skills. 250 personer fra hele 60 institusjoner over hele kloden skulle se på hvilke ferdigheter man trenger hos de mennesker som skal jobbe og utvikle vår verden i det 21-århundre. Bak prosjektet står fire land (Australia, Finland, USA og Singapor), samt tre sponsorer (Microsoft, Cisco og Intel).

For the record: Interessant å se at tre av disse landene alle har scoret svært høyt på PISA testen

Oppgaven var å finne ut hva skolen i dag skaper av ferdigheter og hvordan dette samsvarer med de ferdigheter man trenger for fremtiden.

Ganske riktig: Det var noen ferdigheter man trenger mer av i fremtiden enn det skolen i dag lærer, anvender og forventer. Dette handler ikke bare om hva elevene skal lære, men også hvordan dagens administrasjon og organissjonssystemer anvender disse ferdighetene.

Funnene kan kategoriseres slik:

Født sånn eller blitt sånn? Del 3



Jeg lurer: Jeg lurer på om dette er talent, fasilitert eller drillet? I tillegg har vi dimensjonen av å kopiere ferdigheter med estetikk (klang, nyanser, innlevelse, formidling) og om det er musikk man leser av notepapiret, har hørt på YouTube og kopierer eller om man har komponert det selv? Deretter kan man spørre seg om det er egenkomponert med personlighet, tjuvlånte fraser fra velkjent materiale eller videreføring av materiell man kjenner.

onsdag 25. desember 2013

Født sånn eller blitt sånn? Del 2



Billedkunst er et felt som ikke har samme populærkulturelle posisjon hos unge som f.eks. musikk har. Derfor er det spesielt spennende å se hvordan Australske Aelita Andre (f. 2007) jobber med sine bilder. Hun maler abstrakte bilder i sitt atelier og får strålende omtale fra fagpressen.

Født sånn eller blitt sånn? Del 1

Musikalske talenter kan skapes på ulike måter. De kan oppdages, fasiliteres eller drilles. I disse tre perspektivene finner man også to ulike dimensjoner: Den reproduseresnede ferdigheten og den skapende ferdigheten.

I denne første klippet mener jeg å se noe så unikt som både skapende og fasiliterende. Hva syns du?


Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy


Teknologisk kunst



Kom over denne filmen i dag. To Japanske teknologer med felles interesse for teater møtes og bestemmer seg for å utvikle prosjekter i felleskap.

Her forklarer de litt om hvilket grenseland kunsten skal ha - for dem.

Når de gjør et stort utendørsprosjekt med et offentlig administrasjonsbygg stiller de seg spørsmålet: Er det historie eller kunst?

God formidling med video



I dag så jeg flere foredrag om Connectivism. I forbindelse med George Simmon´s foredrag om sine tanker for nye udervisningsmetoder nevner han en film som heter Privat Universe.

Denne filmen viser hvordan Harvardstudenter med nylig avsluttet Bachloar´s mangler grunnleggende kunnskap og forståelse for andre tema enn det de har studert. Ikke bare det: De viser også en høy grad av selvsikkerhet med tanke på egen evne til å kunne forklare f.eks. "...hvorfor har vi årstider?".

Hvordan utnytte MOOC


Hva er et MOOC? Vel - jeg har tidligere blogget om dette, men jeg finner at denne filmen - på en effektiv og god måte - forklarer dette fenomenet.

De viktigste punktene for hva et MOOC er:
1: Et kurs - begrenset varighet
2: Åpent - hvem som helst kan bli med (alder, rase, religion, språk, forkunnskaper osv.)
3: Deltagelse - du må bidra - åpent
4: Distribuert kurs uten grenser (alle med interent får tilgang)
5: Støtter livslang-læring (du kan studere når som helst - uansett alder)

Det er mange tilbydere av MOOC´s. Dere finner en oversikt her.

søndag 1. desember 2013

Trygg handel på nett med digital kompetanse - del 1


Er man trygg som nettkunde? Er det stor risiko ved kjøp på nett og hva gjør man når uhellet er ute?

Jeg skal fortelle om en student som kjøpte et nytt trommesett. Filip er 20 år og studerer slagverk på NISS. Han har et fint Ludwig trommesett med 24" basstromme. Han ønsket seg en mindre basstromme og fant et komplet sett med 20" basstromme til salgs på Ebay.

Det var Cymbalfusion - en amerikansk butikk - som solgte dette via Ebay. Handelen ble gjort via Ebay på mail. Trommesettets verdi ble nedjustert for å unngå høy moms og toll. I tillegg ble det sendt som gave.