torsdag 23. oktober 2014

Kildekritikk med TONE

Satirekanalen 5080 gir deg nyheter som ihvertfall får deg til å stusse...og så skjønner du vel at det er noe galt? 

MOOC´et Smart Læring ved NTNU er et viktig bidrag i den digitale dannelsen av norske lærere. Kurset er basert på Arne Krokan sin bok med samme navn og kurset er gratis for alle som er nysgjerrig. 

Kan du stole på alt du leser, hører og ser på nettet?
Det er ikke noe enkelt ja eller nei til dette. Det vet også Arne. Derfor har han fått med seg gode hjelpere til noen av temaene i MOOC´et. Blant annet har Magnus Henrik Sandberg og Eva Bratvold bidratt.

Eva skriver blant annet om digital dømmekraft og kildekritikk. Her presenteres hun verktøyet TONE. Dette er en "testmetodikk" som kan øke din og min bevissthet til kilder. Dette gjelder bpd ehva du leser og ser på nett, men ogå ellers i livet kan dette være til god hjelp.

Men jeg har et problem.....

Kunstestetisk læring
Jeg bruker mye tid på å finne de kunstestetiske fagenes plass i skolen. Både som uttrykk, men også som kommunikasjonsmetodikk. Det digitale har de siste årene gjort verktøy som lydopptal, foto og video veldig lett tilgjenglig og jeg er derfor opptatt av hvordan disse verktøyene kan utvikle bedre læring og forståelse.

Så i anlednings Eva´s bidrag i MOOC´et valgte jeg å gjøre en liten ekstra jobb.

Jeg ville lese inn Eva sin tekst og dele det på Soundcloud. Det er jo ikke sikkert alle vil lese tekst...og da kan det være godt å lytte til en stemme.

Og når jeg jobber med å lese teksten får jeg anledning til å reflektere på en annen måte en ved å lese.

Jeg måtte lære meg teksten. Derfor leste jeg mange ganger. Og hørte mange ganger. Jeg begynte å oppleve teksten både som lesbar tekst, men også som muntlig form. Der er noen ganger veldig stor forskjell. Hvordan få Eva sin tekst til å flyte best mulig?

Jeg fikk også anledning til å reflektere over eksemplenes makt, vinkling og valg av hensyn til leserens/lytterns eller seerens behov.

Mutlimodalitet
Når man så er i gang begynte jeg å tenke på hvor mange andre muligheter vi har for å formidle dette TONE-verktøyet.

...så...
1: Overskriften og evnen til å tenke sjæl. Hva legger du i de fire ordene? Hva er din ballast?
2: Film - som Eva, Erik Westrum og jeg har laget manus til - filmet og lagt ut under IKTplan.no
3: Lyd - Eva sin tekst til MOOC´et - men lest av meg
4: Illustrasjoner og poengetert tekst - et slideshow som Eva har lagt ut på Slideshare
5: Sammenligningstest med visuelle eksempler og konkrete eksepler du SER...samt litt tekst. Dette er lagd av Eva.

6: Quiz...jeg kunne lagd en quiz, men det gjør kanskje noen anre? :-)

Hva lærer du mest av? Hva passer deg? Et utvalg av disse eller alle sammen?  

Versjon 1 - tenke sjæl: 
TONE representerer de fire ordene:
  • Troverdig
  • Objektiv
  • Nøyaktig
  • Egnet
Du kan fint gjøre deg noen egne refleksjoner over hva disse ordene kan bety. Det er nemlig helt likt hvordan du bør være kildekritisk til nyheter du lese i avsien...eller noe du hører i en samtale med venner osv.

Er historien Troverdig? Er den fortalt objektivt eller subjektivt? Er den presis og nøyaktig med gode fakta? Dersom du velger å oppsøke mer informasjon - er den kilden du bruker egnet? 

Versjon 2 - film:




Versjon 3 - lyd - spiss øra:



Versjon 4 - illustrasjoner - se og les: 



Versjon 5 - foto- og screenshots - test deg sjæl
Denne pdf´en er ressurs som ligger på www.iktplan.no. Det er Eva og Erik som har laget dette og det er glimrende eksempler på hvordan du må anvende TONE i praksis. Denne testen er bra :-)

Oppdatering:
Informasjonskompetanse er viktig. Det synes også NTNU. Denne nettartikkelen utdyper alle sider ved kildekritikk og verktøyet TONE. Artiklene er skrevet av 9 akademikere hvor flere har Dr. tittel. 



tirsdag 14. oktober 2014

Screencast av iPadapper


I høst studerer jeg IKT på flere universiteter i Norge. Ved høyskolen i Sør Trønderlag er en av oppgavene å lage en screencast. Oppgaven er gitt som en rent teknisk ferdighetsoppgave. Det er ikke noe premisser om å reflektere innholdet i filmen knyttet til pensumet ved f.eks. å vise ressuser som handler om Screencast eller flipped classroom.

lørdag 11. oktober 2014

Interaktive foto


Jeg liker duppedingser og digitale tjenester som kan skape interesse og fasinasjon. Brukt riktig kan slikt skape motivasjon - og DET skaper læring.

I dag havnet jeg borti denne nettjenesten: www.thinglink.com.

søndag 5. oktober 2014

SMART smarthotell


Ordet smart brukes i mange sammenhenger. Telefoner,  bilder, biler, vaskemaskiner og nå også hoteller. Vi har allerede sett tendensen i Oslo med www.smarthotel.no.

I Norge er hotelbransjen smart når de har små rom, lav pris, gratis wifi og mulighetr for gratis sykkel til gjestene eller smartbilleie til 525,- pr dag.