fredag 11. april 2014

Riga - anbefales


Studieopphold i Riga har jeg gjort før så denne gangen var jeg klar for 6 dager. Forrige gang valgte jeg Maritime hotel litt utenfor gamlebykjernen - over elva - det skulle jeg ikke nå. Jeg ville tett på gamlebyen og der det skjer - og det var et sjakktrekk! Her er en rask rapport.



Hotel 
Wellton Centrum Hotel & Spa ligger 600 m fra Operaen. 300m fra hovedtorget i gamle byen og 50 m unna det største kjøpsenteret. Det er suveren standard, supert spa-anlegg med motstrømsbasseng og frokosten er tipp topp. Om du i tillegg kan leve med Smooth Jazz i høytaleranlegget hele døgnet burde du klare å finne deg til rette på dette hotellet. Jeg hadde et superior room og fikk maks plass å bolte meg på. Her er link til hotellet.

Superlokal beliggenhet rett ved bilgrensa til gamlebyens sentrum

Tenker du å jobbe slik som meg blir det behov for internet. Da kan jeg berolige deg med at det er helt grei trådløs dekning på rommet, men ekstremt raskt nett i resturant/frokostsal og resepsjonsområde. Det er fiberlinjer og hele 66 ned + 66 opp. Her kan du sitte og laste opp filmer uten problem.

Underholdning
Så var det underholdning. Denne siden har mesteparten av den informasjon du trenger for konserter og festivaler. Jeg fant alt jeg dro på gjennom denne siden, men bestilte operabilletter direkte på Operaens egen nettside.

Fly
Jeg kom og dro med Norwegian. Veldig greit med direkterute. Når du reiser igjen er det innsjekk UTEN automat - så det kan være smart å beregne litt tid. Jeg opplevde at det var samtidig innsjekk til Trondheimsflyet med laaaaang kø. Så oppdaget jeg at det var egen kø for Oslo flyet: vips var jeg nummer to i køen. Det er automatisk sjekk av boardingkort før selve sikkerhetskontrollen. Etter kontrollene kan det være et stykke å gå til Hall B. På veien er det en del butikker. Dersom du er sulten er det to helt greie spisesteder i området ved Norwegians avganger i hall B.

Opera
Operaen har et standard repertoar av forestillinger. Denne gangen så jeg bl.a. La Traviata og Tosca. Storslagne forestillinger uten faretruende scenografi eller utsvevende tolkninger på noen måte (vel - det var bare bryster når Vigoletta skulle tilbake til Paris for å leve ut siste fest).

Beliggenheten er suveren i forhold hotellet og du er som sagt midt i sentrumsgryta så videre natteliv er lett.

Operaen ligger rett ved hotellet og har jevnlig forestillinger. De dyreste billettene koster €30-40. 

Når jeg kjøpte billetter brukte jeg min Facebookprofilen som passord og brukernavn. Billettene får du som pdf, og disse kan du få skrevet ut på printere som er koblet de to datamaskinene som hotellet tilbyr gjestene nede i foajeen.

Mat
Så fant jeg en suveren resturant som heter Domino Vanes. Her er nettsiden deres og kart. Det tar deg 3 minutter å gå fra hotellet. Maten er suveren. Vinen er topp. Servicen er mega bra. Stedet er intimt, rydig, profft og rimelig. Du bør bestille bord dagen før for å være sikker på at du får bord fra kvedld til kveld. Det er som oftest fullt - og jeg forstår hvorfor!

Nattmat
Jeg fant en cool lounge i resepsjonsområdet på Old City Hotel. Dette ligger midt imellom Operaen og Wellton hotellet så jeg stakk ofte innom her etter forestillinger for å ta kveldsmat. Merkverdig hvor bra maten er. Suveren italiensk vin på glass og ekstremt dyktige servitører som er proffere enn Grand og Teatercafeen tilsammen. Tråløst nett med topp hastighet - så jeg var reddet :-)

Taxi 
Jeg ble anbefalt å bruke et av to selskaper: Red Cab eller Baltic Taxi. Ser du en rød taxi er det med andre ord anbefalt, og Baltic er så tydelig at du må være blind for å ta feil. €14 koster det å komme seg til og fra flyplassen. Mens du er i byen trenger du ikke bil - det er gangavstand til alt du kan tenke deg.

Forrige gang jeg var i Riga ble jeg anbefalt å bestille taxi fra restaurant og hotel. Denne gangen kunne jeg praie biler på gata så lenge de var Baltic Grønne eller Red røde. 

Jogging
Jeg fant flere fine turer rundt gamle byen. Den korte løypa ble rundt gamlebyen og langs elva (rød). Den lange løypa innvolverte løping over bybrua og tilbake over neste bru (orange løype).

Obs! Dersom du løper langs elva kan du risikere - som meg - å ende opp langt Weckistan pga. reguleringer av motorveier og ombygging på gangstier og tuneller. En time senere ender du opp hjemme og er blitt kjent med nye områder.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...