fredag 4. januar 2019

Læring i endring Molde 2019

På samling for norske kulturskoler i Molde hadde jeg et foredrag om læringsplattformer, læring i endring og samskaping.

Her er presentasjonen jeg brukte. Den er ikke perfekt formidling siden jeg krydret med ulike historier, men den gir hvertfall små drypp av påminnelse for de som var der.

Jeg brukte en del filmer. Alle disse finner du i presentasjonen. Samt at du finner beskrivelsen av et Soundcloudprosjekt jeg lagde for Odda kommune. Presentasjonen kan lastes ned som pdf her.



Demokrati
Om jeg kan få trekke frem et sentralt tema måtte det bli det jeg sa om demokratiet, og kulturskolens potensielle rolle for samfunnsutvikling og arena for dannelse av den nye generasjonen. Kulturskolen skal ikke se bort i fra at de faktisk kan sambeide med media og tilby multimediaproduksjon, journalistikk som nøytral faktaformidler og filosofi som verdi.



Gjennom slikt arbeid kan man skape en arena for tenking rundt vår samtid, formidle kunsten elevene skaper og bidra til refleksjon rundt vår nordiske modell for demokrati.

Aktivitet
Foredraget skulle skape aktivitet hos publikum. Derfor hadde jeg lagt inn ulike aktiviteter og hendelser. En av disse aktivitet ble å Google ordet Andragogikk. Hva fant de? Hva er Andragogikk? Hvor gammelt er det? hva er forskjell på Andragogikk og andre "gogikker"? Hvordan kan  Andragogikk ha betydning for vår forståelse av god eller dårlig endringsevne i en organisasjon?


En annen aktivitet var knyttet til å lytte. Vi så en film (ligger i presentasjonen). Deretter ble tematikken å diskutere kvalitet ved lytting, samt konsekvenser.

Hvordan lytter vi egentlig på verden, oss selv, andre og kunnskap vi møter? hvordan bruker vi vår kritiske sans til å vurdere det vi observerer?

Etter filmen skulle deltagerne snakke med sidemann om hvilke inntrykk de fikk av filmen. Så skulle de dele tanker og ord, fraser i en Padlet-aktivitet. Dette skulle blant annet belyse sosial digital læringsplattform - samskriving og samskaping av kunnskap.

Slik så det ut etterpå:
Lagd med Padlet

PodKast
For å eksemplifisere egen læring pekte jeg på Soundcloud  som læringsplattform. Jeg inviterte opp en lærer og hadde en samtale med Jan Erik. Den samtalen tok jeg opp med mobilen og publiserte som en podkast 20 sekunder etter at vi var ferdig...og bygde den inn med spiller på denne bloggen - delt til verden asynkront etter 1 minutt. Lytt på denne podkasten for å lære om programmering og hvordan dette fagfeltet kan utvikle og utvide kulturskolens breddetilbud.



Fremtiden er truet
En video jeg ikke fikk vist (visste ikke om den) var om InFuture rapporten som ble presentert for Kulturdepartementet i 2018. Her er det kulturkonsum i brukerperspektiv som er tema - og demokratiet er truet:



Rapporten ligger på departementets hjemmesider og linken er her.

Norsk kulturskoleråd
Til slutt vil jeg takke for denne muligheten til å dele tanker og ideer. Fabiola Charry hos Norsk kulturskoleråd for tilrettelegging og planlegging av det faglige arbeidet, samt Halvor Holm og de andre på Molde kulturskole - som var vertskap for denne samling.

På gjensyn!

1 kommentar:

  1. Takk for at du deler! Interresant å lytte til podcasten med Jan Erik og deg.

    SvarSlett