tirsdag 25. februar 2014

Vitenskap og Rap


 I går fikk jeg jeg et letter sjokk. Jeg har sett og hørt mye, men nå ble jeg virkelig tatt på senga. Boyinaband kaller han seg. Videoblogger. Imponerende!


For noen år siden ble jeg klar over Joe Penna og hans YouTubekanal - MysteryGuitarMan. Hans unike musikalitet, lekenhet og evne til å utnytte sosiale medier og videoredigeringskunster ble en stor inspirasjon for meg. Rent musikalsk viste han at det er svært få begrensinger for å leke med klassiske verk og fremføre det på de mest utrolige gjenstander.

Så glemmer man...tiden går og plutselig: BAM - DAVE LENS!!!



Dave Lens. Samme kreativitet, musikalitet, lekenhet og evne til å utnytte sosiale medier og videoredigeringens kunst, men. Der Joe Penna blir underholdning, overfladisk og tøysete viser Dave Lens sitt friske unge hode og reflekterte tanker. han er poetisk, reflektert, ironisk, sarkastisk og full av kunnskap.

Dere kan sjekke ut mer på hans kanal nederst i bloggen, men la meg vise dere tre filmer.

Universet ser stort og lite, men hvor lite og hvor stort? 
Dette er spørsmålet Dave stilte seg. Han bestemte seg for å lage en rap. I denne rap´n ville han bekrive hvor lite eller stort iuniverset er - SAMMNELIGNET MED ANDRE TING!

Etter en fantastisk research endte han opp i Sveits og Cern for å filme rap`n.

Egen læring kan bli undervisning
Fasinasjonen min er selvsagt trigget av hvilket enormt potensiale som ligger i læring ved å tenke slik som Dave Lens. Han vil forklare hvordan det største og minst i universet er sammensatt med ting vi kan forstå. Han vil formidle dette gjennom sitt felt - musikk og video. Han oppsøker de flinkeste folkene på disse feltene og lærer om Quarker, atomer, svarte hull, galakser og forskningens universelle dilemma.

Dave har langt hår, snakker fort og driver med unyttige ting som YouTubefilmer og ironisk musikk, men gjennom musikk kan man lære så utrolig mye. Hans evne til å lære, sette det i sammenheng og tilslutt formidle - det er det jeg blir så fasinert av:

PS! Sjekk også min samling av ressurser og lenker under filmene.

Researchfilmen:
I denne filmen forklarer han hvordan han gjorde reserach til teksten av Rap´n.


Muntlig fremføring:
Og så er det denne filmen hvor han - i et take - LESER og formidler hele teksten - imponerende:




Musikk & video:
Og så - til slutt: Her er rap`n hans. Er dette kult eller hva? Trigger dette deg? Trigger det andre? Er det noe som helst motiasjon til å lære mer?

Teksten finner du i informasjonsfeltet på YouTube. Flere ressurser finner du i lenken under siste film:



Ressurser:
Her er lenken til Dave Lens sin Youtubekanal.
Her er lenketil en hel dokumentar med Stephen Hawking.
Her er lenge til bloggen til Dave Lens sin videofotograf Bradu Haran....han er verdt et eget blogginnlegg, men jeg legger linken her.
Jeg nevnte helt i starten min forrige store videoinspirasjon Joe Penna, så her er siden hans.
Har du lyst til å oppdage hvor stort og lite universet er? Denne nettsiden kommer til å fasinerer deg og tenke - DETTE MÅ JEG VISE ELEVENE MINE!
Til slutt: Fysikkens historie fortalt av Michio Kaku

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...