lørdag 27. mai 2017

Jacob Collier - er dette Mozart i 2017?

Jacob Collier og meg i Stavanger 2017. Yepp - jeg er fan! 
Jeg husker vår musikkhistorie lærer på Musikkhøyskolen i 1986 ble spurt: Hvilken konsert skulle du ønske du var på? Han svarte: Urfremføringen av Beethovens 9 symfoni. Han pekte på at lydbildet i denne samtiden var menneskeskapte lyder. Ingen motorer eller elektriske summinger. En verden som låter helt annerledes enn vår. Ingen hadde muligheter til å høre musikk på kassettspillere, radio, tv eller andre enheter. Det å høre musikk krevde at du selv sang, eller at du hørte andre som jorde det på spesielle steder. i en slik verden er det neste ufatterlig at Beethoven skaper et slik verk på papiret og får det fremført. Det var denne opplevelsen vår lærer ville ha opplevd.

Så i dag stiller jeg meg spørsmålet: Hvordan ville vår tids Mozart høres ut? Hva ville han gjort for å uttrykke seg, og hvordan ville dette høres ut?



Jeg har i to år trodde at det kan være denne karen. Født i London 2 august 1994. Noe som betyr at han er fortsatt bare 22 år og har fått to Grammy awards for instrumental arrangement og vocal performance. Han har Quincy Jones som mentor og fortsetter å lage musikk i programmet Logic på sin mac i sitt gutterom hjemme hos mamma i London.

Jeg vet det er mange flinke folk der ute. De komponerer, dirigerer, spiller og skaper. Men på alle instrumenter? Med musikalsk integritet? Synger? Behersker musikkteorien til fingerspissene og benytter teknologien overlegent? Behersker sosiale medier perfekt og får aksept og støtte fra de største i bransjen?

Jeg vet ikke, fordi jeg kjenner jo ikke alle, men for meg må Mozart ha vært noe slikt som dette. Det er for meg en Mozart. Joda - det kommer sikkert en Debussy, Grieg og Strawinsky etterhvert, men akkurat nå har jeg anledning til å treffe en levende Mozart.

Og det gjorde jeg.

Her er filmer fra mitt møte med Jacob Collier. Og her finner du flere filmer jeg samlet for å peke på de ulike ferdighetene hans - og andre som hiver seg på hans fenomenale musikalitet.

Microtones



Her er en film om formforståelse av en sang...reisen gjennom musikken med analyse av mulige harmoniseringer.

BBBBBB

Og her er hans gjennomgang av ulike harmoniseringer knytta til quintsirkelen.

CCCCCC


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...