mandag 29. desember 2014

Ekstra skjerm med iPad


Jeg er ofte ute på reise. Da er alltid iPad, iPhone og MacBooken med. Stort sett er alle disse enhetene synket med hverandre. I tillegg bruker jeg i hovedsak bare skytjenester. På den måten finner jeg det meste igjen på alle enheter og arbeidsflyten går lett mellom flere forskjellige skjermer.



Der jeg kan benytte digitale tjenster bruker jeg det. Slike tjenester er nettbaserte verktøy som gir meg tilgang til å redigerer tekst, presentasjoner, bilder, musikk (avspilling), mail, nettsider, blogger og filmer (avspilling).

Som du ser er dette tjenester som benyttes til mye av det jeg vil kalle konsumering, distribusjon og lettere produksjon. Bilderedigering, tekst, blogging og presentasjoner.

Når det kommer til tyngre produksjoner bruker jeg fortsatt digitale verktøy lokalt på Macbooken eller iPaden (i noen blir det også produsert film på iPhone).

  • På iPaden blir det iMovie, Garageband og Keynote som er mest i bruk som digitale verktøy. 
  • På laptopen blir det Finalcut, Adobe Creative Suite, Cubase og Logic Pro som blir mest brukt. 

Her klipper jeg tyngre filmer til undervisning og Trommer.no. Jeg produserer musikk for kunder og egne prosjekter som f.eks. www.elgene.no. Også jobber jeg med pdf´er, lærerbøker og brosjyrer for meg sjæl og kunder som f.eks. Skiforbundet.

To skjermer
Når slike produksjoner skjer hjemme har jeg en svære Thunderboltskjem. 29" med plass til alt jeg trenger, pluss at laptop´ens egen skjerm blir dobbeltskjerm - en avslastning til sosiale medier, browsing og epost.

Nå fant jeg programmet Duet Display.

Med dette programmet kan jeg linke iPaden til laptop´en og få den som ekstra skjerm når jeg er på reise. Da får jeg samme arbeidsflyt som når jeg jobber hjemme med to skjermer.

Joda - de er litt mindre, men arbeidsflyten blir lik - og jeg elsker det. Dette bør flere av dere sjekke ut.

Prisen er 105,- på Appstor for iPad´en.

Jeg har brukt denne løsningen i hele julen og det er en topp løsning som gir en fin arbeidsflyt "on the road". Kanskje noe for deg?

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...