tirsdag 18. august 2020

Google streetview inside


Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten alle kjente, og ukjente steder på kloden. Du finner dem  via deres karttjeneste Google map. 

I 2016 gjorde jeg et prosjekt sammen med Google. Vi fikk en ryggsekk emd utstyr til 500.000,- og oppdatert bildene fra Odda sentrum. I tillegg tok med oss ryggsetten med 15 kameras, GPS og satelitt koordinering og tok bilder fra hele 10 forskjellige vandrerturer i naturen. 

Resultat: Odda kan med trygghet sies å være verdens best dokumenterte naturby på Google treetview. 

Hvordan utnytter de dette? PÅ ingen måte. Tror du de kunne utnyttet det? Vel - jeg kan i min egen stur "hoppe" mellom fjelltoppene rundt Odda sentrum med mine private Oculus Quest VR briller. Så svaret er ja - dette kan utnyttes på svært gode måter bare man har kunnekspa og forstpelse for bruk av data. 

I mellomtiden finner folk bildene av seg selv.  

I 2016 var dette en omfattende og kostbar prosess. I 2020 er dette mye enklere. Både forde teknologien er bedre, men også arbeidsprosessene er blitt mye bedre. Det vil si at dette er effektivt når du kan det. 

Jeg har gjort det og ville gjøre det igjen. Først undersøkte jeg hva som er det beste kameraet for slikt arbeid. Så kjøpte jeg dette pluss alt av ekstrautstyr (remote controller, undervannsdeksel, bullettime stick, bateripakker, hurtiglader osv.) 

Deretter sjekket jeg diverse filmer på Youtube som kunne lære meg de nye prosessene. 

1: Første oppgave var å oppdater streetview med bilder av stortorget i Hamar og det nye kulturhuset. 

2: Når det var gjort var det neste oppgave: Dokumenter et bygg rundt torget slik at potensielle kunder kan gå INN i restauranten. 

A: Via egne plattformløsninger. Har nå sjekket ut fire. 
B: Laste opp direkte til Google street view. Still i progress (prosessene til Google). 

Her kan du se to av de løsninger jeg har jobbet med. 


Det gjenstår en del erfart kunnskap, men i det store og hele er jeg på god gang med et nytt produkt i avdelingen for mobil kulturformidling. 

Her har jeg benyttet en annen tjeneste. Da kan opplevelsen av Basarene blir slik. 


Hvorfor gjør vi dette? Nok en gang: Potensialet av innhentet data kjenner vi ikke rekkevidden av, men det beviser seg gang på gang - det er verdt arbeidet. 

Kunst, kultur, historie, brukeropplevelser, digitale flater er skalerbare, universal tilgjengelighet, innsikt, digital identitet, potensiale, data som grunnlag for nye løsninger, "min bedrift", digitalt bysentrum, transparens, formidling, parker, natur, guiding, VR, AR osv. 

Jeg oppdaterer denne bloggposten så snart jeg får erfaringer fra Google og de to andre plattformene. 

Oppdatering
Og der var erfaringene med Google i gang. Det tok to dager før det ble "liv" i bildene, men nå kan du  bevege deg inne i Basarene direkte i Google streetview. Og det er med navigering i tre plan og gjennom to hele etasjer. 

Dessverre har jeg ikke funnet no mulighet for å programmere meny, kontaktinformasjon osv...men det skulle ikke forundre meg om det dukker opp etter hvert. I mellomtiden er det bare å erkjenne at slik funksjonalitet får du full kontroll på ved bruk av dedikerte plattformer. 













  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...