Ordet smart brukes i mange sammenhenger. Telefoner, bilder, biler, vaskemaskiner og nå også hoteller. Vi har allerede sett tendensen i Oslo med www.smarthotel.no.
I Norge er hotelbransjen smart når de har små rom, lav pris, gratis wifi og mulighetr for gratis sykkel til gjestene eller smartbilleie til 525,- pr dag.
I London kommer HUB-hotels med det jeg vil kalle teknologismarte løsninger.
Gjennom hotellets app har du tilgang på ulike tjenester:
- Du sjekker in på hotellet før du kommer dit.
- Du finner veien til hotellet gjennom appen.
- Du styrer funksjoner som TV, telefoni, repesjon og lys med appen på din egen telefon.
- Du bestiller mat eksternt eller lokalt gjennom appen.
- Du reserverer bord på restauranter i nærheten gjennom appen.
- Gjennom AR-funksjone i appen kan du finne servicetilbud i området.
- Lokale nyheter finner du gjennom appen.
- Fagkonferanser hvor alle kobles sammen før, under og etter samlingen.
- Gjestene til bryllupet kan organiseres gjennom appen.
- Spørsmål til hotellet gjøres digitalt og blir en kollektiv base for Q&A.
- Alt av betaling skjer digitalt (alle kommer til å betale med mobilen innen 3 år) og gir deg full kontroll på utgifter.
- Samskrivingsdokument som popper opp når du logger på nett med appen i rommet.
Har du noen andre ideer for hva som kan skje på en Smartkonferanse?
Oppgave til pedagoger og skoleledere: Hvordan kan dette hotelkonseptet anvendes i design av fremtidens smartskoler?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar