lørdag 1. mars 2014

Proffere film med iPhone og iPad


Jeg var i Bergen før jul og holdt kurs for Kulturskolerådet i digital dokumentasjon. I invitasjonen var det bilde av en SteadyCamløsning for  iPhone. En av deltagerne på kurset ble skuffet da jeg ikke hadde dette med meg til Bergen.


Det er mange grunner for å ikke ha med og vise så forsjovidt avanserte mobile filmløsninger i et kurs om digital dokumentasjon, men så er det også dumt å pimpe opp en invitasjon med bilder av ting som ikke er med i kurset :-)

Nesten tre måneder etter kurset popper dette opp i hodet. Da fikk jeg lyst til å vise noen ulike løsninger for proffere filming med iPhone og iPad. Så her har dere et blogginnlegg!


1: Steady Cam
Når du beveger kamera kan det fort bli litt rykkete og harde bevegelser. Dette kan stabiliseres digitalt av YouTube eller i et videoredigeringsprogram, men for de proffe handler det om å stabilsere mens du filmer og sikre godt råmateriale.

For å unngå rykk og harde bevegelser fant man opp Steadycam. Dette brukes i alt av film og tv-produksjoner. Nå er det også kommet steadycam for iPhone.

Jeg har hatt min Steadicam i ca et år - ikke brukt det til annet enn å finne ut at det funker sabla bra - men for dere som da har mer interesse av å gjøre proffere produksjoner med iPhone kan jeg sterkt anbefale denne løsningen.

Her ser dere en film jeg lagde når jeg fikk pakken fra USA. I denne filmen bruker jeg iPhone 4. Det finnes også fest for iPhone 5, men ikke for iPad.

Prisen er $149 på Amazon



2: Kamera og mikrofonholder

Denne løsningen fra MXL-dynamics løser to problemer.
A: Dårlig lyd på mobile video opptak
B: Dårlig kontroll på film, mic og headset i opptakssituasjon med mobil enhet.

Med dette stativet plasserer du mobilen og mikrofonen på et og samme stativ. Du får et godt håndgrep og fin kontroll til å gjøre opptak. For å få full kontroll på nivåer og kvalitet av lyden sørger du for å bruke et lukket headset mens du filmer.

Shotgunmikrofoner - slik som denne - har en stor fordel.  De er veldig retningsorientert og tar opp den lyden du peker på. Den kutter samtidig ut mesteparten av lyden rundt - romlyden. Dette sikrer at det du retter kamera mot også blir den lyden du får opptak av.

Dersom du ønsker å flytte kamera rundt for å fokusere på ulike detaljer må du huske på å montere mikrofonen på eget stativ...hvis ikke blir lydbildet like urolig som bildene.

Eks. Når jeg filmer en slagverker som spiller ønsker jeg lyden av spillet hans klart og stabilt, men det kan være kult å flytte kamera rundt på settet etterhvert som han spiller. Dersom jeg flytter kamera og mikrofon blir lyden ustabil. Da er dette stativet dumt. Dersom du derimot er i en intervjusituasjon er det stativet genialt.

Husk å bruke et lukket headset så du får kontroll på det som taes opp - uten å bli blendet av lyden i rommet.


Du kan kjøpe mikrofon og stativ i en binddle hos Amazon.
Prisen er $192

3:Helikopter med kamera 

Jeg kjøpte meg et firemotors helikopter. Hvorfor det? Jo - det er to kamera innebygd i helikopteret og disse bildene overføres trådløst til iPad eller iPhone. Dermed kan jeg filme 50 meter opp og flere hundre meter bort. Er det kult? JA!

Her kan du se en film jeg gjorde på hytta. Elegante bilder fra et perspektiv det er svært vanskelig å få til om du ikke har dresserte ugler...men de klarer ikke stå stille i lufta...så...AR. Drone blir løsningen!



4: Padcaster

Når du monterer ipaden din inn i denne kassen får du alle tenkelige muligheter for å koble og montere alle mulige andre enheter til kassen - sammen med ipaden. Det kan være lys, mikrofon, stativer, linser eller kanskje en kaffekoppholder (hva vet vel jeg).

Prisen er $159.

Her er link til deres bestilingsside...og en film.


PADCASTER PRODUCT TOUR from Manhattan Edit Workshop on Vimeo.

5: CollabraCam

Dette er en app for iPad og iPhone som gi deg muligheter for flerkameraproduksjon. Det betyr at du kobler fire iPhones eller iPod-touch opp til samme nettverket som iPad´en er koblet til. Så kobles de sammen i nettverk og nå kan du produsere en film hvor du klipper mellom de fire ekstrene kameraene.

Det høres ut som en drøm, men jeg sjekket med min iPad, iPhone og iPod-touch. Det funker. litt lagging, men i det store og hele er det fenomenalt.

Dersom to kameraer er satt opp i fast posisjon og det tredje styres manuelt av en person kan du fra hovedipad´en gi beskjeder til kameramann om hvordan han skal bevege kamera. Dolly left/ right, up/ down, in/out osv.



Har du noen tips?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...