mandag 16. mars 2015

Gadget test med iPad

Fire forskjellige mikrofoner med ulik nytteverdi - hva passer deg?

Plutselig oppdaget jeg at det var 4 forskjellige eksterne mikrofoner for iPad i huset. Kanskje på tide å oppsummere fordeler og ulemper? Og kanskje det er en anledning til å bruke noen nye funksjoner i iMovie?

Som tenkt så gjort.

Her er en enkel lydtest av fire ulike eksterne mikrofoner til iPad og iPhone. Alle disse måles opp mot den interne mikrofonen.

Her er kandidatene:
Zoom iQ5
Apogee Mic
iRig Mic
iRig mic Cast

...og mens jeg filmer bruker jeg en linse - som skal vise seg å bli et viktig poeng i forhold til å velge riktige mikrofon ved filming:



Etter en slik gjennomgang av mikker kan en jo lure på hva en skal velge. Derfor har jeg lagd en film til. I den reflekterer jeg litt rundt fordeler og ulemper ved flere av disse mikkene, samt at jeg vurdere dem opp imot praktisk bruk ved filming.

Det viser seg nemlig at filmbehovet gjør at kabel på mikrofonen øker nytteverdien. Også er det kanskje behov for å vurdere en linse?



Om du har tips eller erfaringer med bruk av eksterne mikrofoner på iPad og iPhone må du gjerne dele det med meg og andre lesere i kommentarfeltet under.

Dersom du skulle være i tvil: Begge disse filmene er produsert med en iPad og iMovie. Sjekk ut WOWfabrikken for mer info om kompetanseheving og teknologitrening.

1 kommentar:

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...